Page 33 - Impactur_VALENCIA 2017
P. 33

[33]

                                                                Estudi d’Impacte Econòmic del Turisme: IMPACTUR© Comunitat Valenciana 2017







          Definicions i conceptes


          metodològics








          [A] QUÈ SÓN I QUÈ REPRESENTEN ELS ESTUDIS
                    IMPACTUR EN EL CONTEXT DELS COMPTES
                    SATÈL•LIT DEL TURISME


          Durant diversos anys, diversos països i regions han estimat l’impacte econòmic de les activitats turístiques seguint
          diversos sistemes de mesurament que empraven definicions i metodologies diferents. En la majoria dels casos, la
          diversitat d’aproximacions ha impedit la realització de comparacions rigoroses entre totes aquestes, la qual cosa ha
          dificultat l’extracció de conclusions sobre l’impacte econòmic de les activitats turístiques i la relació d’aquestes amb la
          resta de l’economia. D’ací la percepció equívoca i difusa que, en general, té l’opinió pública sobre els notables efectes
          directes i induïts que provoca el turisme, i, per tant, el baix reconeixement i prioritats polítiques de les quals, en termes
          pràctics, s’ha afavorit aquest sector, molt asimètriques en relació amb la notable aportació del turisme a l’economia.


          En aquest context, durant la dècada passada es van fer passos significatius per part de diverses institucions públiques
          internacionals (OCDE, Eurostat i l’Organització Mundial del Turisme, OMT) i empresarials (World Travel & Tourism Council,
          WTTC) de cara a consensuar una estructura conceptual i un sistema metodològic que permetera delimitar i mesurar de
          manera comparada l’impacte econòmic de l’activitat turística en un territori determinat. Com a resultat de tots aquests
          treballs previs, el mes de març de l’any 2000 la Comissió d’Estadístiques de Nacions Unides finalment va aprovar el
          document “Tourism Satellite Account: Recommended Methodological Framework” (Compte Satèl•lit del Turisme:
          Referències Metodològiques, CSTRM), que va ser revisat el 2008 i que constitueix el marc general per al desenvolupament
          d’aquests instruments de mesurament, que s’han denominant comptes satèl•lit de turisme i que s’han dut a terme en
          diversos llocs del món, de manera que han facilitat un avanç enorme en termes de comparabilitat i homogeneïtat
          d’aquests.

          Seguint aquests principis, l’Institut Nacional d’Estadística (INE) va elaborar i va presentar, el mes de maig de l’any 2002,
          el primer Compte Satèl•lit del Turisme d’Espanya (CSTE), en el qual s’exposaven les primeres estimacions sobre l’impacte
          del turisme en les principals macromagnituds que conformen el sistema de comptes nacionals espanyol, i que va donar
          resposta a l’elevat interés d’administracions públiques i empreses privades per conéixer objectivament l’aportació del
          turisme a la nostra economia i, d’aquesta manera, ajudar a elevar-ne el reconeixement socioeconòmic entre la societat
          espanyola. Gràcies a l’excel•lent treball dut a terme en el seu moment per l’INE i les actualitzacions successives d’aquest,
          hui coneixem que l’any 2016 les activitats turístiques representaven l’11,2 % del producte interior brut (PIB) espanyol
          (125.529 milions d’euros) i el 13 % de l’ocupació (2,56 milions de llocs de treball).


          No obstant això, atesa la descentralització de competències turístiques al nostre país i el paper transcendental que, en
          diversos territoris espanyols, ha exercit el turisme com a principal motor del desenvolupament i de la generació de
          riquesa en els últims anys, tan important, o més, com conéixer l’impacte socioeconòmic del turisme a escala nacional,   Exceltur - Comunitat Valenciana
          resulta el fet de conéixer els efectes que produeix en l’àmbit de les diverses comunitats autònomes, algunes d’aquestes
          amb un forta especialització en aquest sector.
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38